Daisypath Anniversary tickers

Friday 27 December 2013

Kolej Komuniti semua pekerjanya adalah berstatus kerajaan persekutuan....

Ayat diatas tak b0leh blah... tapi apakan daya saya nak juga bercerita mengenai kesalahfahaman kebanyakkan orang mengenai kolej komuniti yang berlambak di Malaysia ini. Acapkali mereka salah faham yang kolej komuniti ditubuhkan oleh agensi swasta dan kami pekerjanya juga adalah dari kalangan swasta. Bukan berharap pada nama...tapi rasa kasihan pula..hu..hu... Kami dari KEMENTERIAN PENDIDIKAN MALAYSIA..ya..hu..hu...

Sebenarnya saya juga begitu, memang tak tahu pun kolej komuniti bertaraf kerajaan penuh. Ingat lagi masa mula- mula kahwin dulu, aku pernah call salah satu kolej komuniti yang dekat dengan rumah untuk m0hon pekerjaan. Bayangkanlah.... ketika itu dah masuk universiti dah kerja macam- macam, kira dah jadi 0ranglah waktu tu... tapi masih tak tahu... dan mungkin tak akan tahu pun kalau tak tanya tentang kerja.

Akhirnya...aku di sini di kolej komuniti,..hahahahahhaha... barulah aku tahu perasaan yg dulu, aku salah anggapkan. Rasanya ramai yang belum tahu kelebihan belajar di sini. Tahukah anda? Anda akan diberi elaun setiap bulan sebanyak RM300.00 secara biasiswa, seandainya gaji keluarga kurang RM 3,000. Bayaran pendaftaran hanyalah rm250.00 sahaja setiap semester. Sijil yang diberikan apabila dapat nanti, mohon kerja dapat gred sijil..gaji start lagi tinggi dari SPM....

Berbalik pada kisah tadi...aku pergi persidangan kat kuala lumpur.... tiada apa yang boleh dibanggakan apabila aku cakap kerja kat kolej. Tapi bila akau explain yg kolej ini kerajaan..ada puan ni, tahun depan dah nak pencen...baru tahu kolej komuniti pekerjanya adalah kerajaan......urm...nasib..nasib... Terkejut bagai... hu..hu,,, lepas nie nak redha ajerlah..Apa yang penting dah syukur :) Alhamdulillah..

4 comments:

  1. Dimana bermula tu tak penting... tp dimana ia berakhir tu yg paling penting.. :)

    ReplyDelete
  2. Dimana bermula tu tak penting... tp dimana ia berakhir tu yg paling penting.. :)

    ReplyDelete