Daisypath Anniversary tickers

Tuesday 14 May 2013

Surat Penempatan & lapor diri di putrajaya

Assalamualaikum.... sepertimana yang dah sedia maklum... akhirnya penantian saya berakhir juga smalam & kini saya ketahui di mana saya telah ditempatkan. Nak kata happy tak juga, sebab saya diberi sedikit dugaan oleh Allah s.w.t tapi saya dah bersyukur sekurang- kurangnya saya akan mula bekerja. Moh saya ceritakan sedikit....( tapi panjang berjela ya..kih..kih..)

Saya bertolak dari pinang ke gombak pada hari ahad lagi, kiranya bermalam di rumah abang saya... Pagi- pagi lagi dah mula bertolak, tapi faham2lah jalan kota ni pnuh onak duri jam jer memanjang... berebut dgn org lain nak gie kerja...kan best tayar krta boleh brtukar sprti kapal terbang... bersedia untuk terbang.... okay terbang!!! hi..hi.. Akhirnya lambat jugalah sampai. Dewan mezzanie xsukar pun cari..tanya org sikit- sikit pun dah tahu...(wlpn sesat gak..kih2x)..

Waktu inilah saya berjumpa dengan rakan- rakan yang ada saya berhubung...kiranya xapalah kan..seronok la...leh duduk semeja... Saya juga dapat tahu berapa orang yang diambil dari INTURA, 3 orang lelaki & 1 org prmpuan. Itu yg saya kenal & cam la ktika PAC hari tu. Sebelum surat penempatan diberikan, kami terlebih dahulu mendengar taklimat dari pihak JPA, jadi banyak jugalah yang kami perlu tahu antaranya mengenai tatatertib, maklumat pelantikan baru, hrmis & lain2x lagi. Seronok & best sgt2x, lagi best sebab dapat makan free ( hi..hi..itu jer tahu kan). Sebenarnya dalam hati dup..dup takut, teruja, bimbang...macam- macam la.. bukan apa my hubby dia asyik cakap xpyh kerja la klu dpt jauh.. saya pun sedih gak klu dapat jauh...xprnah berenggan kan...hu..hu... mood sedih ni..

Selepas mendengar ucapan pesanan dari YB timbalan pengarah & surat penempatan pun diberikan... Dipanggil nama sorang2x. Oh ya terlupa pula bersama kami ada juga lantikan penolong pegawai psikologi, pegawai vokasional, penolong pegawai vokasional& pembantu vokasional. Tak adalah ramai sangat maybe lebih kurang 35 orang semuanya.. Selepas mendapat keizinan dari pihak JPA kami pun pakat2x buka sampul surat...ada yang dapat bawah KDN (Kementerian Dalam Negeri), Pembangunan Wanita & saya pula dapat di bawah KPT (Kementerian Pengajian Tinggi). Program bersama JPA selesai dekat pukul 2:00 petang.

Selepas itu kami terpaksa cari pula penempatan masing- masing untuk melaporkan diri. Ahaaa waktu ini memang terbaik ah... sebab saya sesat sgt2x..biasalah jakun..tak pernah r0und2x putrajaya mana tahu KPT kan mana. Suami saya lagi kasihan dia tunggu saya dari pagi sampai petang dengan tak makan lagi... saya pun tak makan tengahari sbb suami xmakn kan...hu2x..sayang suami sgt2x... Rupa- rupanya KPT berada dekat dengan PICC. Round kawasan tu jumpalah nanti....

Usai solat saya pergilah ke KPT tu...kena isi satu form tentang diri... yang kelakar saya kena isi no ic ayah saya tapi call ayah saya banyak kali xdiangkat... tetiba saya tanya suami dalam surat kawen ada tak ic ayah....hahha mmg ada...Yang best juga saya terjumpa rakan satu universiti saya sebab dia datang kerana pertukaran...wah xsangka betul...Ser0nok sgt2x... S0, tunggulah lagi..tunggu& tunggu... ketika itu bmbg dah takut dapt kat Serawak... sbb kat stu pun ada kkosongan..hu..hu.... tak nak la....

Akhirnya... saya memperolehi penempatan di Jitra, Kedah.. kat politeknik.. Jitra? kat mana? saya blur..jauh @ dekat ni.... tapi dah bersyukur dah hnya itu shj yg pling dkat yg lain2x behran, teluk intan...ooooh itu  lagi jauh. Dengan keadaan penat seharian, kami bertolak balik..berhenti makan di r&r dan juga solat... teruskan perjalanan. Dalam hati saya mcm- mcm saya fikir...nak berulang ke, nak duduk asing?

Iyalah sebab jarak Kepala Batas, Pinang dengan Jitra tu dalam 92 km, dah dekat 200km la saya berulang nanti... duit t0l pula satu hari saya akan habiskan dalam RM23.20 & tambah minyak RM 25.00 sehari. Ha, kira la berapa dah kalau seminggu?sebulan? saya kira RM1000 akan habis untuk minyak & tol hanya sebulan, tak termasuk service kereta lagi setiap bulan..sbb jauh kan... Memang kaya la saya... kaya bebenor...adesss tepuk dahi ni ha.

Esok in sha Allah saya akan lapor di politeknik itu, samada nak berulang @ cari rumah kawasan tu blum lagi saya putuskan...apa yg pnting saya nak lalui dulu..sem0ga dpermudahkan stiap urusan saya..amin..




sya xknal pun siapa ni..hi..hi..sorry ya tuan bdn





23 comments:

  1. yeke..sian nya awk dpt jauh tu.ingtkn kt2 penang kn..xpelah nk wat mcm mn..jnji dpt keje gov..itu pn dh bersyukur kn awk..sy ni pn berdebar2 dh rasa..isnin ni lapor dri kt jkn selangor..hrp2 dpt dkt ngn umh sy skrng ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. in sha Allah, stiap ssuatu pasti ada hikmahnya... urm klu ada rzki dkat xkmana tu..hi2x.. tapi jgn brharap mcm saya taw, last2x dapt jauh...sedih aje.hi2x... Apa2 pun dah syukur kan dpt kerja dah. :)

      Delete
    2. Assalamualaikum.. tahniah ye. Agak lambat mungkin .. ingat saya lagi tak? kita penah dtg interview sama² utk pppt dulu / tahun lepas ..

      Delete
    3. mungkin ingat2 lupa..hu..hu... maaflah... sebab kalau penolong pegawai tadbir saya tak pie interview tu.. yang pergi adik saya, tapi pegawai tadbir di MARDI adalah saya hadiri... rasanya kat situ la kot..hi2x.. apa pun salam perkenalan :)

      Delete
  2. Replies
    1. terima kasih :),alhamdulillah, nanti afiah pula dapat :)

      Delete
  3. seronok la dapat bawah KPT.... kami bawah KDN sedikit ssh...huhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. lor iya ke? xapa..nanti lama- lama minta bawah lain pula jabatan lain pula... klu dapat yg susah nnti lbih kuat hadapi perkara lain.... in sha Allah akan dipermudahkan... :)

      Delete
  4. trus bergegas start kje ke haritu??

    ReplyDelete
    Replies
    1. hari lapor diri kat putrajaya untuk ambik surat perlantikan keesokkanya kena terus lapor diri kat tempat kerja dan start kerja...

      Delete
    2. klu dpt jauh cmne.klu esoknye juga kne kerja.rumah lgi

      Delete
    3. encik boleh telefon tempat encik bekerja memohon untuk lapor diri lewat sedikit.. tetapi lapor diri encik pun akan tertangguh la. tidak menjadi masalah cuma nanti pengesahan jawatan kita lewat berbanding kawan2 lain kerana adik lapor lewat. Hari kita bekerja adalah tarikh kita :)

      Delete
  5. Salam sis.. boleh daptkan emel atau no.hp.. ada perkara nak tanya.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf dik... akak tak leh bagi kalau di public.

      Delete
  6. apa mklumat yg wajib dibawa time first time lpor dri sbagai gru kafa ?

    ReplyDelete
  7. salam kak. boleh bagi email x? saya nak tanya pasal jawatan saya la. lapor diri 25.4.2016 ini. email sy ysyamimi@yahoo.com

    ReplyDelete
  8. Salam, saya baru tahu result temuduga, Alhamdulillah lulus, gmbra xterkata rezeki.. sy nak tanya brapa lama tempoh kita akan dipanggil untuk lapor diri yerr???..sbb skrg ni sy tgh kerja kat private..

    ReplyDelete
  9. Salam Kak, berapa hari mereka akan bagi agarnya kami boleh pergi ke tempat kerja yang kami dapat selepas dapat surat penempatan?

    ReplyDelete
  10. salam nk tnya skit
    sy dh berjaya dlm temu duga..ada kah sy dh knfom dpt atau blum?
    selalu surat lapor diri berpa lama akn dpat?

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam awak, nak tnya awak dh dpt surat penempatan ke? bpa lama nak tggu surat penempatan?

      Delete
  11. assalamualaikum nak tanya. memang semua kena pergi putrajaya dlu ke utk tahu penempatan kite dekat mana ?

    ReplyDelete