Daisypath Anniversary tickers

Friday 7 June 2013

Proses awal perlu diisi apabila menjadi penjawat awam

Hari ini nak ceritakan tentang proses yang perlu kita buat apabila masuk dunia pekerjaan. Jadi rajin- rajinlah bertanya @pun masuk group geng kita... Saya pun tahu step by step gak.... ini pun ada lagi yang perlu disettlekan... hu..hu...

Apa yang penting kita laluilah.. salah @ tidak..nanti2xlah kita baiki sikit... Siapa kata dunia penjawat awam duduk diam... awal- awal dah tahu akan sibuk lepas ni... skrg xadalah bz sebab student tak ada.. Ini antara yang perlu dititik beratkan.

1) Pengistiharan Harta - rujuk kerani masing- masing
2) Lulus peperiksaan Perkhidmatan Awam- daftar online
3) Melepasi Ujian Tapisan Keselamatan- daftar online
4) Menghadiri Kursus Induksi Umum (JPA) dan khusus (Kementerian)- daftar online
5) Pengesahan Ketua Jabatan

Induksi setiap tahun wajib kita lalui sebanyak 7 kursus, kat bawah kpt disyaratkan 10 kursus.. kalau tak cukup kena tunjuk sebab... Alhamdulillah dah ada 3..campur tranformasi minda nnti.. cukupla kot. Esok ada lagi.. Masih awal lagi ni...urm..

Mengenai claim perlantikan awal kita perlu ada;

1) Photostat ic
2) Surat perlantikan tempat kerja
3) Salinan Nombor akaun
4)Geran kereta.. klu bkn kreta atas nama kita, kna ada surat yg mnyatakan kita mnggunakan krta trsebut dari tuan punya krta.

-saya blum buat lagi, krn sampai skrg saya masih blum ada surat perlantikan...hu..hu..sedih kan.

Saya rasa dah tak ada kot yang perlu saya tulis... nantilah kalau ada apa- apa.. saya update lagi :)



                                                               tranformasi minda



tapisan keselamatan




No comments:

Post a Comment