Daisypath Anniversary tickers

Saturday 2 March 2013

kursus LGBT (Lesbian, Gay &lain2)

Ketika saya dapat surat jemputan ke kursus ini rasa pelik juga la. Iya la sebagai guru kafa, ada kursus ini macam best pula, kbetulan ambik course kaunseling boleh menambahkan lagi ilmu pengetahuan

Kursus ini diadakan di dewan UITM permatang pauh.. Memang penuh dewan nie, rupa2nya cikgu sekolah menengah pun ada.. dapat jemputan juga. Bagi saya kursus ini best kerana baru kita sedar budaya gay ini makin melular di malaysia, takut pun ada. Kalau bukan kita yang mencegah siapa lagi kan?

 Sebab itulah pentingnya guru menegur perangai anak2 yang nakal. cthnya: saya suka menekankan bab akhlak kpd mrk. Biasanya saya tak izinkan pelajar perempuan pergi bercakap dengan pelajar lelaki, begitulah sebaliknya. Saya akan explain knapa, menegur cara percakapan mereka cthnya; saya akan tegur apabila mereka mengutuk kawan2 mereka, membuli yang lemah dan sebagainya. Walaupun tak banyak tapi itu adalah salah satu kewajipan kita.

Berbalik pada LGBT, kursus itu diterajui oleh kaunselor tuan haji Hushim, memang tak kering gusi kerana banyak perkara yang dia kongsikan. Tetapi sedikit tak puas hati kerana saya tak boleh brtanya kerana dia bagi 2 org sahaja tanya soalan.

Menurut kajian berita sinar harian, daripada 3000 orang kajian, 86% mngatakan tidak mahu golongan gay tapi 14% menyetujui.... Rasa tak percaya tapi itulah hakikatnya bhw negara kita dah mkin brcmbh gejala tak sihat ni.hu2

Akhir sekali Tuan haji Hushim bawa 2 orang klien dia bernama zul dan erin. Erin adalah lelaki mak nyah (dulu). Zul pula lelaki normal tapi gay. Menurut pandangan tuan haji jika wanita lesbian, ubatnya bagi kawin jer, tapi jika lelaki gay sukar nak diubati.... Memahami apa yang diungkapkan. Diharap jika suatu hari nanti jika berpeluang menjadi seorang kaunselor saya perlu betul2 membantu golongan gay agar lebih suka pasangan wanita. Semoga Allah mengampunkan setiap kesalahan dan kealphaan kita...Amin.

No comments:

Post a Comment