Daisypath Anniversary tickers

Saturday 9 February 2013

Pengalaman guru ganti

Pengalaman pertama jadi guru ganti memang best. Best sesangat.. Selepas seminggu konvokesyen, ada orang bagitahu kat sekolah lama saya ada guru yang bersalin. Dulu belajar kat salah sebuah sekolah agama. Jadi pergi jer kat sekolah tue. Ini pun tak payah interview, ustazah & ustaz dah kenal kita. Kiranya saya nie dulu antara yang top juga la. Cewah.

Jadi saya terpaksalah buka kamus arab balik; kat universiti ambik akademik... Iyalah jadi ustazah kena mengajar adab nusus, tafsir, al- quran. Pelajar STAM  pula tue. Nasib baiklah dulu ambik stam ada juga lima mumtaz. Confident la juga wlpn takut2x.

Lepas tue rest sekejap kerja cashier kat stesen minyak. Yang nie pun best sebab tauke bagi saya pakai baju kurung jer, xsmpai dua bulan, sekolah telefon balik suruh ganti ustazah lain pula. Mengajar adab nusus, tafsir, insya'... lepas tu ganti jadi guru b.m pula. Sampaikan ustaz tanya saper pula nak beranak ni. Nak bagi sya  ganti.hah2x. Ustaz tu mngajar saya dri tingktn1 lgi. sejak dulu2x lagi suka gaduh dgn saya. Kadang2x kekok juga saya. iyalah semuanya ustazah & ustaz kita kan..urm.. kdg2x mrk tersasul bahasakn diri mrk sbagai akak.

Sepanjang tue adalah pergi interview guru SABK, tapi keputusannya semua berjaya dan tidak dipanggil pun. Entah apa2x. Kemudian saya jadi pengurus kewangan (sebenarnya jual insuran hampeh). Ini insuran bawah ambank. amcash dan anflexi. (lupa ejaan pula)... Jual insuran nie klu pndai dapat untunglh sbb 35% duit planggan tu akn dapat kat kita. Contohnya mereka simpan setiap bulan rm1000, jdi kita dpt rm350 stiap kli dia bank in. klu dapat 10 org? hah bnyak tu..

Tapi yg sedih sgt2x tu sbb spnjg sbulan xdpt pun cri org, gji xada sbb brgntung pd org msuk kan. Hbis duit gaji guru sbb byr sewa, mkn n tempat tinggal jer. Yang paling geram, abang kndung ada masuk juga. Tapi saya tersalah isi borang. Abang dah bayar rm400. Last2 kami minta dibatalkan, tapi duit mereka tak bagi balik. Insuran nie yang bahaya adalah klu kita pending xbyr, simpnn akn hangus..... sbb tue xbrbaloi klu xkonsisten. Smpai msa nak kluarkn duit nnti xboleh pla...mnalah thu kan...


No comments:

Post a Comment