Daisypath Anniversary tickers

Saturday 9 February 2013

Temuduga guru MARA ambilan 2013

Fikir punya fikir apalagi ye saya dah lalui. Hampir terlupa pula saya telah attend interview& exam sebagai guru MARA pada bulan November 2012. Sebenarnya waktu cuti sekolah, jadi saya kerja di taska. Dari pagi sampai petang. memang xada masa pun untuk diri sendiri baca buku @ apa2 yang sepatutnya.

Sebenarnya saya sempat menjadi guru ganti di MRSM, mengajar pen.islam. Walaupun background saya bukan keagamaan (ijazah). Jadi memang tak berharap pun dpt tu. Tapi dapat juga ganti sekejap. Rutin plajar2 mara ni, pagi2 ada hafazan al- quran, petang pula ada rujukan kembali. Rasa bangga tengok adik2 yg hebat hafaz quran. Best juga pengalaman tue sebab dapat jadi juri al-quran dapat attend majlis berbuka puasa.

Antara soalan yang dia tanya
1) MARA dibawah kementerian apa?
2) Pengalaman kerja yang berkaitan
3)Disuruh baca surah al- mulk( tapi xingat pun) baca surah lazim jer yg agak pnjg sikit.
4) Isi form yg dia sediakan.

Ini pula ketika jawab exam guru MARA. Saya xthu pun ada exam ini. Mereka adakan seminggu exam untuk pelbagai jawatan. Hari Ahad pula adalah untuk guru pen.islam. Rakan2 yang belum tetap pergi hari ini ajelah. Saya pula xthu, tapi petang itu ustaz (guru HEP) telefon sya, maklumkn ada pengambilan guru MARA. Jadi sya kena hubungi timbalan pengetua untuk diattachkan segala fail dan sebagainya. Terkejut juga bila pejabat masih ingat kat saya & rasa bersyukur sesangat. Saya tahu tu pun malam, dapat segala fail pun dah malam kan. Jadi saya ambik keputusan pergi hari selasa aje.

Dugaan betul, hari isnin tue saya kerja macam biasa, petang baru balik. Malam nak sediakan semua bahan, manalah sempat kan. Saya edit semula resume sebab laptop saya rosak hard disk xboleh nak save semua benda.

  Lepas tue, saya buat contoh p&p saya. Kena ada 3 salinan, kepada penemuduga. Masalah juga nie sebab first time. Mujurlah saya teringat saya ada contoh p& p. Jadi tirulah sikit2. Bahan bantu mengajar pun kena buat, kita buat tajuk apa. Jadi sediakanlah seperti; gambar ke, batu, kayu, kertas mahjong dan sebagainya. Tapi yang paling menyedihkan..... printer saya buat perangai, ink dia xclear. Puas saya usik2 tpi , mcm tu juga. Habis tangan saya hitam2 krn mslh ink. Dengan perasaan frust bawalah paper yg xsmpurna, resume yg xcomel. Bukan kerja last2 minute tpi dpt thu last2 minit inilh hasilnya. Percayalah saya xtdur lansung, pkul 6 pagi dh bertolak ke sana.

Sampai jer disana, kami perlu beratur, yang ada nama beraturlah ditempat dia. Jadi saya dalam barisan ' walk in' . Daftar hari tue kan... Pagi2 dah perlu serah borang pada mereka. Jadi saya pun tanya lor saper2 yg ada glue sbb nak tampal gambar. Nasib baiklh ada yg bawa.hu2

Selepas itu kami dapat no peserta. Masuk dalam dewan, duduk ikut suka. Kebetulan hari itu kebanyakkan candidate nak isi position guru sejarah & IT.

1) Exam pilihan jawapan; ada matematik, ada kemahiran berfikir, latar belakang mara, penubuhan umno, pengasas umno, laman web goverment dan sbagainya. Soalan dia campur2 b.m & b.i.

2) Selepas itu dibahagikan kumpulan dari A hingga J. Kami pun kena pie ke kelas masing2, Jauh juga dari dewan, kalau yang mengandung baik minta yang kat bawah. Penat naik tangga tingkat 2 tu, sbb bukan sekali kita pergi panjat tapi berkali- kali.

3) Kami masuk ramai2 duduk dimeja yang disediakan, ada maker dan mahjung. Setiap orang diberikan satu tajuk yg berlainan. Saya dpt tajuk (b.i) telah dilantik menjadi ketua, & conduct syarikat baru, peranan saya sbagai ketua apakah strategi yg akn saya lakukn demi mningkatkn kualiti kerja & untuk mncari dana. Kami diberi masa 5 minit untuk tulis kat kertas mahjong masing2. Waktu tu saya tulis campur b.arab ada, b.i pun ada. Then, kmi semua kena tunggu kat luar. Kebetulan saya org first yg present takut bagai. Masuk jer kena present selama 5 minit apa yg kita tulis tadi. Waktu ni saya cakap omputih wlpn lintang pukang.

4) Selesai sudah kita kena pergi ke dewan pula. Start buat esei; digalakkan buat dalam b.i. Tapi rakan saya sebelum ini buat dalam b.m, & ditambah2 lagi kepenatan xtdur semalaman mls nk fikir & sbagainya akhirnya saya buat dlm b.m. Tak berapa ingat tajuk dia, Antaranya adalah;

a) Bagaimana nak jadi guru yang berkualiti- ciri2 rasanya.
b) Sekiranya dapat kerja guru, apa perubahan yang kita nak buat pada mara
c) Semuanya berkaitan dengan guru..lupalah.
d) Ada 4 esei semuanya... esei last dia bagi video; seorang bapa yang dah tua bawa anak oku harungi lautan dan sebagainya. Dia suruh kita tulis apa yang tersirat dari video tersebut.

Jangan pula fikir 4 esei ini kita jawab serentak. Sebenarnya selang seli, 1) jawab exam 2) present case study 3) Jawab esei 4) Present pengajaran & pembelajaran (p&p). 5) Jawab Esei.  Lepas tue rehat sekejap n then 6) interview lisan 7) Jawab esei last. Penat taw ulang alik jer, panjat tangga lagi.

Part terakhir memanjat tangga ialah interview lisan. Waktu tu frust sedikit; sebab saya nak jawatan guru pen. islam. Bila saya introduce diri dan ijazah apa.. mereka semua terkejut. Mereka kata saya tak boleh jadi ustazah, ada yang kata; sayang awak ada background agama, kelebihan itu ada pada saya jika ingin jadi kaunselor islam. Ada yang cakap saya ni confuse dan sebagainya... Saya ni punyalah hafal surah al- mulk ingatkn kena soal hafazan....hu2.. Mood sedih lor. Kena reject terang2.

Bila dapat keputusan keluarlah macam ini ;
MAAF, PERMOHONAN ANDA MASIH DALAM PROSES. 

CALON YANG TIDAK MENERIMA SEBARANG PANGGILAN SELEPAS TEMPOH 6 BULAN DARI TARIKH TEMUDUGA DIJALANKAN ADALAH DIANGGAP TIDAK BERJAYA

Saya sedar saya ada dua kesalahan, first; semua esei dalam bahasa melayu, kan dah dibagithu b.i, so buatlh b.i...... jdi mandai2 pla. yg pling best akak sblah saya buka tablet google cari jwpn bla jwb esei.

Second; sebab nak jadi guru pen. islam yang mustahil depa nak bagi.. wlpn saya minat, angan2 aje lor...

Jadi saya dah xberharap pada mara... laluilh sgalanya.....dgn cara cool saya itu lbih baik.

________________________________________________________________________________

Ramai yang bertanyakan mengenai perkara ini, jadi saya sertakan contoh p&p saya, harap membantu :)





Rancangan Pengajaran Harian

petaILKM

301 comments:

  1. salam, nak tanya, bagaimana nak isi permohonan guru mara tu??

    ReplyDelete
  2. wasalam, sebenarnya saya xisi online pun, saya hnya diberitahu ada tmuduga terbuka, tpi xrmai yg thu. sya thu pun sbb prnh krja gru gnti di mrsm. sya pun xpasti ambilan guru mara skrg bgaimna... mungkin awak boleh sllu follow up lmn web dia..kdg2x ada jga diiklankn jga kat stu:-)

    ReplyDelete
  3. Salam. Tumpang tanya, lepas temuduga bulan nov tu, resultnye dalam bulan bape eh? Tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wasalam... rasanya pertengahan bulan januari. biasanya dia akan publish di laman web dia... lebih kurang 3 bulan kot dari temuduga.

      Delete
  4. assalam. macam mana kita nak tahu mara panggil temuduga atau tidak? t.kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. wasalamn... saya punya temuduga ni special cikit, cuma walk in xperlu surat, tapi yg saudara mungkin kena selalu follow up laman web dia... sbb kkosongan ini diiklankan, jadi pemberitahuan tentang kelayakan dipanggil temuduga juga akan diwar- warkan dilaman web tersebut.. hrp mmbantu :), trima kasih.

      Delete
  5. Salam...mcm mn nk mnt guru ganti kt mara?

    ReplyDelete
    Replies
    1. saudari hanya perlu mengahantar resume & salinan sijil2x ke mrsm yg berdekatan. Apabila ada kekosongan mereka akan panggil untuk ditemuduga.

      Delete
    2. terima kasih for the info...means,tak payah pergi pejabat MARA ke?...resume add [d guru besar mrsm tu ke?

      Delete
    3. a'haa saya hanya submit kat pejabat dia ajer.. lpas tu bla dh ada kosong dia panggillah interview ramai- ramai... inshaAllah Isha Fareesa try call dulu no pejabat mrsm brdekatan tanyakan tentang perkara ini...mungkin lain tempat lain prosedurnya.

      Delete
  6. awak walk in je?bestnya..for a coming ni ada iv guri mara jg.tp sy xconfident nk p.pernah dh mngjr sblm ni..tp..nk walk in interview tu yg xyakin..kes awak best..sbb dpt smua file dr ex-skul..anywy..tq info..mmbntu sgt.smg rzk awak ada jg nnt utk mnjd guru..doa keyh..

    ReplyDelete
    Replies

    1. bila ye interview mara 2013 tu...dh tau ke layak temuduga

      Delete
    2. alhamdulillah skrg dah dapat kerja tetap, wlpn bukan guru :).. confident tak adalah sgt..tapi yg pnting kita kena cuba.. rezeki ni kita tak nampak..buat yg terbaik...in sha Allah akn dpt nnti

      Delete
  7. Anonymous...bila ye interview mara 2013 tu...dh tau ke layak temuduga

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya tak pasti yg terbaru... moga rujuk kat laman web mara @ tel mrk trus... ada shbt2x nak tolong jwbkan? hu..hu

      Delete
    2. saya dapat temuduga 4 dis nih.tapi kat penang..jauh tu.saya di trgnu..hei..dilema nih..

      Delete
    3. saya pun dpt gak interview 5 dis ni...tpi kat penang gak...sy pun dri pantai timur (pahang)....jauh sangat2.....ni dlm dilema jugak...hajat hati mmg nak g....tpi masalah kewangan lak...nak g sana pun kene de kos yg tggi...

      Delete
  8. salam..sy kna attend tmuduga utk ppps under mara 27/11/2013 ni..mcm ad sikit kelainan cra iv ni dgn surt twrn yg sy dpt..mohon shre ap2 ilmu lain utkiv ni,, :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mungkin dah diupdate yg terbaru... urm klu tak keberatan slps interview.. tuliskan diruangan komen ini agar dapat berkongsi kawan- kwan yg lain :)... apa pun tahniah krn telah mlalui satu step.. in sha Allah ada rezeki tak kemana..

      Delete
  9. Interview 27/11? Kenapa baru hari ni keluar kat website mara utk semakan interview?
    Btw, permohonan saya tak berjaya. Tp, interview macam ni bole pergi walk in je ke?

    ReplyDelete
  10. Sy dpat iv mara,, boleh bagi tahu tip2 utk iv mcm mana? Bgi yg tahu

    ReplyDelete
    Replies
    1. As salam. Sy pn dpt interview mara. Nk tnya awk dpt dkt mne ye. Sy pelik sy tggl di kl tp interview di penang

      Delete
    2. Samalah. Dpt jugak interview di penang tp tggl di kl.

      Delete
    3. ble tarikh interview nyer tuh?????

      Delete
  11. Assalam..bestnya dapat walk in interview mara ..ni sy bru dipnggil juga utk interview Maara tu tp di Penang...sy plak di jhor..huhu...takot la pulak..tak prepare lgi ,,neway,,tengs bg tips di atas..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. boley bgtau ble interview di png tuh??

      Delete
  12. 5hb,kt pnang.sy org kltan..jauh plak nk p.yg kne bt mkcrotching 2,kne bt rph ke

    ReplyDelete
  13. 5hb,kt pnang.sy org kltan..jauh plak nk p.yg kne bt mkcrotching 2,kne bt rph ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. kene buat rph..
      awak subject pe??
      ade sesapa yg dpt subject math tak??
      bleh share tarikh n tempat???

      Delete
    2. saya pom dpt dkt penang. org klate jugak.. bkn graduate education n xde teaching exp pon. dapat subjek kimia. Nak tya tok micro teaching tu tajuk bebas ke? pastu mana nak download form yg kena bawa tu? xtau nak prepare ape.

      Delete
    3. assalamualaikum.
      sy pun dpt math. kt ilkm penang. 3 hb ni.
      jauh wo.. dan sy ade masalah. mane nak d/load borang2 yang diperlukan tu?
      pleasee...somebody.

      Delete
    4. 1.Di maklumkan perlaksanaan sesi Micro Teaching adalah 1 tempat 1 subjek sahaja dengan itu sebarang permohonan pertukaran adalah tidak di benarkan.

      2.Tempoh masa mengajar di peruntukan untuk seorang calon adalah 15 minit sahaja. Bawa bersama 3 salinan rancangan pengajaran untuk rujukan panel penilai.

      3.Calon hendaklah bijak mengatur masa dan mengawal suasana pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah. Calon boleh mempelbagaikan kaedah P&P dengan menggunakan segala jenis ‘visual aids’ yang sesuai.

      4.Topik atau silibus pengajaran adalah bebas dan mengikut subjek yang di pohon. Pastikan topik adalah mengikut sukatan matapelajaran tingkatan 1 hingga 5.

      5.MARA hanya akan menyediakan kemudahan dan alatan bantuan mengajar seperti papan putih, komputer dan LCD projector.

      6.Sila pastikan bahan pengajaran menggunakan versi microsoft office 2003 di sediakan atau backup version, bagi mengelak sebarang kesulitan semasa persembahan micro teaching.

      7.MARA tidak menyediakan sebarang kemudahan audio visual, internet dan perisian komputer, sekiranya di perlukan calon di kehendaki membawa sendiri keperluan tersebut.

      8.Penggunaan kemahiran berbahasa Inggeris dalam pengajaran adalah wajib ke atas subjek berikut (Pemasaran, Money & Bangking, Accounting, Pengurusan Perniagaan, Keusahawanan, Logistik, Ekonomi dan Business Law) serta subjek Matematik, dan Sains Komputer.

      9.Calon subjek Pendidikan Jasmani & Kesihatan sila semak lampiran 2 untuk pilihan topik pengajaran.

      10.Calon subjek Fizik dikehendaki membuat persembahan latihan amali dan pengajaran mikro bertajuk “ You are required to teach and carry out an experiment on the factors that affect the elasticity of springs” dalam Bahasa Inggeris.

      11.Calon subjek Biologi dikehendaki membuat persembahan latihan amali dan pengajaran mikro bertajuk “You are required to teach and carry out an experiment to determine the food value of a peanut” dalam Bahasa Inggeris.

      12.Calon subjek Kimia dikehendaki membuat persembahan latihan amali dan pengajaran mikro bertajuk “You are required to teach and carry out an experiment on synthesizing salt” dalam Bahasa Inggeris.

      13.Calon subjek Kaunseling dan Bimbingan perlu melalui sesi penilaian kaunseling berkelompok sahaja. Topik perbincangan hanya akan di maklumkan pada masa sesi kaunseling.

      Calon yang berjaya dalam sesi penilaian micro teaching sahaja akan di hubungi oleh pihak MARA untuk ke peringkat ke 3 sesi temuduga di Ibu Pejabat MARA, Kuala Lumpur.

      Delete
    5. kalau subjek geografi macam mana pula?

      Delete
    6. kalau subjek geografi macam mana pula?

      Delete
    7. Me too. 7hb kn. Geography. tp bukan graduate BEd n bukan BA bidang ni pun. so agak kompius pasal geografi ni. bidang sy lebih kpd applied geography.

      Delete
  14. saya bukan graduate education dan xta pape pon ni..xkan nak pegi dengan zero kan. apa tips nye kak???? wuhuhu

    ReplyDelete
  15. Wish good luck untuk semua.. rasanya tempat yang sama saya pergi..
    Tips saya;
    Tarik perhatian juri; klu nak mengajar nanti bawa bahan2 supaya lebih menarik.. contohnya kalau matematik, bawa batu ke, untuk kira, bagi kat juri supaya dia buat kira- kira, klu pandai guna abacus, bawa dan ajar mereka (dah satu kelebihan kan).
    Kalau sains, guna cara sains.. gunakan kreativiti anda menarik minat juri.
    Akak usulkan buat semua dalam b.i.. biarpun salah asal berani mencuba.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. assalamualaikum...sy clon iv ppps ni jgk kt IKLM..5hb 12 ni..jam 7 pg...
      sbjet p.islm.kak kgsin rph yg sng nk ajr nt

      Delete
    3. sy dpt 3 hb.
      td sy buka web mara, mmg web die problem or sy je yg xdpt access.
      sy xprint lagi surat n borang2 yang depa nak. check email pun xde ape2..pleaseee...

      Delete
    4. As salam.. sy dpt 4hb n sy ada all the documents :) awak nak ke?

      Delete
  16. Saya dapt 6 hb nie..subjek science biology..
    kena bukak balik la buku spm bagai..hohoho..
    gud luck for those who got the interview:)

    ReplyDelete
  17. salam.ada x sape2 dapat utk subjek sejarah...

    ReplyDelete
  18. salam...kak hayati, nk tnya..sy dpt subjek pend islam 5hb ni jugak...yg rph tu mmg ikut suka kita la eh tajuk apa pon...bahan2 boleh bawak sendiri eh sbb dia ckp diorng sediakn pen n papan tulis je kot x silap...

    ReplyDelete
    Replies
    1. atas kita nak buat tajuk kita, yg penting matlamat yg kita ajar tu sampai pada penilai... dan cuba kreativiti bahan2 mengajar..kita kena sediakn sndiri yg ni... slmt maju jaya

      Delete
  19. salam,,, untuk subjek seni ada sapa2 dapat x... sy dapat utk 8/12....

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya dpt subjek seni 8/12..jam 11pg...masih blur nk pilih tajuk ape utk micro teaching

      Delete
    2. Nk tanya cmna nk cek untuk interview ni? kat page mna dlm website mara tu?

      Delete
    3. http://www3.mara.gov.my/MAC_29_11_2013/index.htm

      Delete
  20. Ada ke siapa yg dpt subjk science comp?

    ReplyDelete
  21. Assalamulaikum..xde ke sesape yang dapat sunjek kemahiran hidup?

    ReplyDelete
  22. ujian psychometry tu kena dpt berapa ye utk lulus?

    ReplyDelete
  23. Salam..nak tanya..bila ye keputusan akan keluar selepas temuduga?

    ReplyDelete
  24. Siapa2 ada info ttg keputusan mara? Kalau ada,share la ye :-)

    ReplyDelete
  25. dgr kata akhir bulan 1.. berdasarkan senior yg keje MARA lar.. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. macam lama lagi je hujung januari. haha

      Delete
    2. Tu la.mcm lama lg je hujung bulan 1. Xde sapa yg dpt panggiln dr mara ke?

      Delete
    3. rasa mcm lambat je kan sabar je la menanti ni

      Delete
  26. Ada siapa siapa yg dah dapat panggilan?

    ReplyDelete
  27. org mara aritu cakap sekurang2nye dua bulan tempoh,harapnya dapatla..

    ReplyDelete
  28. salam..ada sesiapa yang dah dapat panggilan ke? hari tu dengar2 pertengahan atau hujung januari.

    ReplyDelete
  29. salam. dah masuk februari ni ada tak yang sudah dipanggil?

    ReplyDelete
  30. Kenapa lambat sangat keputusan keluar??

    ReplyDelete
  31. Tu la. Stkt ni xdengar lg ada yg dah dipanggil. Ada siapa2 yg ada hubungi mara tanya bila result nk keluar?

    ReplyDelete
  32. Sy pn masih menunggu keputusan... ada sesiapa yg dah kena panggil ke utk 2014 ni2

    ReplyDelete
  33. Sy pom trtanya2 sbb ritu mse tklimat ckp awal januari...nk gak tau rezab dpt ke x hihi

    ReplyDelete
  34. Ya Allah permudahkanla kawan2 yg sama group dgn sy masa fitness test dipanggil mara..amin

    ReplyDelete
  35. Dgr khabar angin mggu depan boleh buat semakan, tp ini sekadar khabar angin lerr

    ReplyDelete
    Replies
    1. semakan melalui atas talian ke? hari tu bukan kate depa akan call ke...moga dapat sesiapa yang mohon!

      Delete
    2. minggu depan tu mulai brp hb?

      Delete
  36. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  37. Salam.. Kawan saya ada col mara, diorg ckp akan keluar pertengahan Februari dan april..

    ReplyDelete
    Replies
    1. pertengahan februari la pulak yee..terima kasih atas makluman. sama2 lah berdoa agar dapat.

      Delete
    2. ni nak masuk tgh februari dah..hehe..

      Delete
    3. maksudnya dua kali pengambilan ke?

      Delete
  38. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  39. Yea betul tu, mknanya dua kali pengambilan ke??

    ReplyDelete
  40. tapi saya col tadi dia cakap paling lwat awal bulan 3..x pn ujung bulan 2..

    ReplyDelete
  41. Penantian satu penyeksaan da ni..

    ReplyDelete
  42. kalau nak tau lebih lanjut, col pn sinar..hehehe..kot bleh fix tarikh..

    ReplyDelete
  43. Diorang pun sbnrnya x komfom keluar bila.

    ReplyDelete
  44. kenapa dorg pn x leh confirm?pelik jgk kan..

    ReplyDelete
  45. Mudah2an dapat...ya Allah kabulkan lah doa hambamu ini... dah bbrpa kali try smoga usaha kali ini berhasil..aminn

    ReplyDelete
  46. ada tau tarikh keluar keputusan bila tak?

    ReplyDelete
  47. Hello, xtau bila keputusan akan keluar?
    boleh cek link ini tengok apa ditulis?
    http://www3.mara.gov.my/PendidikanSiswazah/index.htm

    ReplyDelete
  48. Link utk apa ni yea?? Knpa saya try bukak x blh??

    ReplyDelete
  49. Link ini untuk cek keputusan temuduga, tapi xtao website ni sudah update belum, Mungkin bagi masa ini , ia belum diupdate untuk temuduga tahun ini

    ReplyDelete
  50. itu link utk tahun lepas...tahun ni punya belum keluar :(

    ReplyDelete
  51. ada dapat maklumat terbaru tak bila akan di umumkan?

    ReplyDelete
  52. Esok, da 15hb da... insyaAllah klau xkuar sy akan cuba call mara. Pape mklumat terbru sy bgtau yea kawan2.. doakan utk kita semua

    ReplyDelete
  53. ok..nanti share kat sini ya..:)thanks..

    ReplyDelete
  54. Hari2 aku bukak blog ni baca komen.mane tau ada yang kene panggil ke...ya Allah tabahkan hati2 hambamu ini

    ReplyDelete
  55. Sabar yea, semua org tgh tggukan kptsan yg sama. Cuma hrp sape yg da dpt mklmt blh share kt cini

    ReplyDelete
  56. Klu btol klua arini..xde bnyi lgkn?

    ReplyDelete
  57. saya ada call mara, katanya belum kluar lagi kptusan. bila tu xtahu la. :) cuma ada pngambilan beberapa kali utk isi skolah baru n guru yg bsara bln 6. Smoga ada rezeki kita tahun ni insya-Allah.

    ReplyDelete
  58. Hurm,, itu la.... nmpknya pengmbilan kali ini tak sama mcm tahun2 sebelum ni... saya sendiri da beberapa kali call pihak mara. Tapi jawapn tetap sama, mereka sndri tak psti bila kputusan akan keluar

    ReplyDelete
  59. call dekat bahagian mana tu?saya call dia kata dalam masa terdekat.

    ReplyDelete
  60. Unit Pengambilan & penempatan
    Talian Telefon : 03 - 2613 4426
    Nama Pegawai : Cik Sinarsinari bt Mohd Hussain Talian Telefon : 03 – 2613 4425 / 012 6801082 Emel : sinarsinari@mara.gov.my
    Nama Pegawai : Pn. Rohaya bt Mohamed Tahir Talian Telefon : 03 – 2613 4742 Emel : bsmupp@gmail.com

    ReplyDelete
  61. saya call minggu lepas..dia cakap dalam masa terdekat..insyaallah, sama2 kita berdoa..

    ReplyDelete
  62. kawan-kawan..walau apa pun keputusan,jangan berputus asa.saya dah 3kali pergi interview,tapi masih belum ada rezeki.nak share ada kawan saya yang dipanggil kerja lepas enam bulan.jadi selagi ada masa,doa dan solat hajat banyak2.insyaallah rezeki ada,kita cuma tak tahu di mana..

    ReplyDelete
  63. Hari2 buka blog ni jg dgn hrapan result dh kuor..x kisahla dpt ke tak jnji dh tau result tu dah kuor..btol kate org,pnantian satu pyeksaan,umpama mnunggu durian gugur..kekeke

    ReplyDelete
  64. yang di panggil kerja lepas enam bulan tu jawatan guru mara jgk ke?

    ReplyDelete
  65. Aku tgk post web mara makan masa jugak.skrg baru post psl surabaya,myb klu update nextweek...insyaallah end of feb kua result

    ReplyDelete
  66. Hihi. Bukan senang dia nak pilih bakal pendidik. Nak nak yg interview hrtu sangatlah ramai.. Mungkin sbbtu dia take time siket nak kluar result.

    ReplyDelete
  67. Br pas call cik sinar..keputusan dlm masa yg terdekat..

    ReplyDelete
  68. Xde.just ckp msa terdekt

    ReplyDelete
  69. Terdekat tu bile?hihi stuju ngan kwn2 pnantian itu satu penyiksaan...nk thu rezab je...klu ikt at dh redho je..klu ade rezki dpt...klu xde nk wt cmne bkn rezki.. :)

    ReplyDelete
  70. Xtaw la ble trdekat 2..tiap2 hari menanti kptsan temuduga tu..hope terdekt tu esok!tp xtaw la..menanti dan terus menanti!

    ReplyDelete
  71. insyaallah kalau ada rezeki tak kemana..sabar dan terus berdoa..

    ReplyDelete
  72. Nasib baik ada kawan2 yg sntiasa update kat sinim.thx korang suma... rasa sntiasa saling menyokong .hehehe...semoga kita semua dpt..aminn... ;))

    ReplyDelete
  73. Dah lama dah tunggu. Skrg xde kerja.. menjadikan pennungguan ini lebih seksa

    ReplyDelete
    Replies
    1. byk2 bsabar sume..xlme dh tu.skg hnya mmpu bdoa,moga ada rzeki kte..tq tuan blog bg kwn2 tumoang update kt cni..;)

      Delete
    2. xapa :) ajer..sebab saya pun pernah melalui perasaan untuk mendapatkan kerja... saya faham... In sha Allah... Tahniah bagi yang berjaya, jika sebaliknya jangan bersedih, pastinya Allah perancangan yang lebih baik untuk kita :)

      Delete
  74. Saya, Cina.. lebih susah nak dapat lagi

    ReplyDelete
  75. Menanti dan terus menanti......

    ReplyDelete
  76. Td col, diorg ckp dah ada nama yang dapat, cuma skrg dlm proses penempatan tmpt.. Insya Allah minggu depan. Sape dapat they will send an email.. So selalu la check email :)

    ReplyDelete
  77. check emel plak ke..ari tu saya col dorg nak col..haha..

    ReplyDelete
  78. Aku rasa mcm kelakar je kite ni.share suka duka,siap wt spekulasi,da bape kali minggu trdekat dah kite tggu.kite da mcm 1group dah.hehe..semoga korg bjaye ek...misi baru.check email ari2..haha

    ReplyDelete
  79. tlg buat group kt fb satu..haha..senang nk discuss..hehe..

    ReplyDelete
  80. X cek ikt web mcm taun lpas dh ker?dorg ni sy rse ikt suke nk ckp je kot..biase lakn mls nk lyn kite..hadoi

    ReplyDelete
  81. Boleh Cek link ini?
    http://www3.mara.gov.my/PendidikanSiswazah/index.htm

    ReplyDelete
    Replies
    1. ini link lama..link baru akan di update dalam webpage mara sendiri..tak boleh ambil dari blog2 lama..

      Delete
  82. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  83. Link tu boleh pakai ke? Sy cek pakai link tu mengecewakan. Sedihnye

    ReplyDelete
  84. tak tau boleh atau tak, cuma rujukan sje, ini yang dapat cari dari internet

    ReplyDelete
  85. link tu tak boleh pakai..link dari internet yang lepas2..link check status akan di update di laman web mara yang terkini..

    ReplyDelete
  86. betul3..buatla satu group iv guru mara..sng nk tgk update n kongsi maklumat2 len..

    ReplyDelete
  87. Oo. Lega sikit sy dgr, ada siapa2 yg skolah mrsm col utk jd guru ganti?

    ReplyDelete
  88. Saya sokong cdgn kwn2 utk buat group fb. Sng ckit... so sape yg sudi nak jadi admin ni?

    ReplyDelete
  89. Apa kata sy cdgkan saudara hasyim mokhtar. Sbb dia follow discussion ni pd mula lagi kan?

    ReplyDelete
  90. Saya sokong.hehe.kompom sy join.. share link kt cni nti kwn2 bole like kt page or add as friend

    ReplyDelete
  91. hahaha..bagi link fb la semua..mana nak kenal..semua keluar anonymous tu..hehe..

    ReplyDelete
  92. aritu saya kol. org mara tu ckap dlam minggu ni diorg emel. So that means arini n esok jela kan last day nak tgu. adess. Saya kol 3 ari lepas, isnin

    ReplyDelete
  93. saya pn ado col ari isnin..tapi dorg cakap akan col sape yang dapat..dia kata dalam masa terdekat..yang mana satu btol x tau la..hehe..

    ReplyDelete
  94. haha. steady-lah. sy dah dapat jawapan. mimpi dapat. tapi dapat jawapan dalam mimpi. so, maksudnya tbalik. xdapatlah tu.

    ReplyDelete
  95. Baru jer lepas call mara depa kata bulan 3 plk kuar kputusan... Aduh mana satu yg betul ni....

    ReplyDelete
  96. Rasanya memang orang mara tu sendiri x tahu bila keluar sebb tahun 2013 pengambilan dah buat, jadi tak tahu nak buat penempatan sebb mereka jangka MRSM kuala kangsar dan ada dua MRSM akan bukak bulan ogos ni...lagipun baru-baru ni TPM ada umumkan penempatan guru2 baru selewatnya bulan MAC, walaupun mereka tidak dtg Assessment tapi apa sahaja mereka boleh lakukan untuk mengisi jawatan tersebut..jika dilihat ia seolah2 tiada perancangan rapi, biasa result boleh keluar kurang dua bulan...tapi ni asyik cakap hampir keluar tapi tak jugak keluar dari seminggu ke minggu bulan ke bulan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mara memang buat pengambilan utk setiap tahun..yang TPM tu umum adalah guru di bawah kementerian pelajaran..bukan di bawah mara..

      Delete
  97. Replies
    1. bahagian pengambilan guru, tapi rasanya mereka memang x pasti tak pun orang lain angkat jadi jawapan pun berbeza kan?

      Delete
    2. yups..untuk lebih jelas call pn sinar..dia yang incharge bahagian guru mara..

      Delete
  98. Tapi nak call puan sinar tak pernah dapat pun

    ReplyDelete
  99. Cik Sinar <032-613-4425>, call no nie..slalu sy call.senang je cik sinar jawab.tp jawapan nye dlm masa yg terdekat..pa2 diorg akan hbungi sp yg dpt shaja.hubungi mcm mn xdckp lak.

    ReplyDelete
  100. mana link group fb kita ni...en. hisyam? hehe

    ReplyDelete
  101. Mara menang ambik guru MRSM baru tiap2 tahun untuk isi kekosongan di MRSM sedia ada contoh ada yang bersara or sebab2 lain.. Untuk pengambilan tahun ni berbeza sedikit sebab ada 3 MRSM baru dibuka, sebab tu masa interview tahun lepas ramai dia panggil sbb nak tampung byk kekosongan selepas MRSM baru dibuka.. Saya rasa untuk pengambilan terdekat ni x ramai bg mengisi kekosongan di MRSM sedia ada or diorg nak tunggu sekali dgn pengambilan MRSM baru

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aada 4 MRSM yg akan dibuka iaitu di kuala kangsar,Perlis ,selangor dah sabah....Dua mrsm akan siap pada hujung tahun ni dan satu tahun 2015....manakala status mrsm kuala kangsar dah terbengkalai sejak 2010 dan telah dimulakan projek tersebut semula pada pertengahan tahun lepas tp jika dilihat proses pembinaannya mmg proses yg lambat dan tidak diketahui tarikh siap....jadi pihak mara sepatutnya buat temuduga n pemilihan tahun ni bkn.tahun lepas...penantian satu penyeksaan (kata seorang komentar)...di lain sudut pula jika dilihat setiap sekolah (x kira sekolah apa) ada margin bilangan guru bagi setiap jam kredit matapelajaran....jadi saya rasa tidak bnyak kekosongan untuk subjek lain... kecuali bahasa inggeris dan sains...dan untk yg berpencen...rasa tidak ramai yg akn berpencen lantRan umur pencen telah dinaaikkan...perlu diingat disini senioriti sgt pntg bg sek taraf ssebegini..

      Delete
    2. B.inggeris ngan sains?sains tu mksdnye fzik kimia n bio la ye?sbb klu yg bwh kpm skrg guru sains dh terlalu rmai..sbb tu xde pnempatan lg smp skrg..x thu la btol ke idak tu..:)

      Delete
    3. pure sains...sebenarnya mmg berlambak cme sekarang syarat mkin ketat...first class degree diutamakan...lepas tu kosong bnyk di pedalaman....konon willing travel tp ble da lama mintak tukar...cam bi pun sama...ramai je graduan tesl tp still amik org luar negara...so point is....tiada perancangan tawran melebihi permintaan...masa interview mara lepas brapa ramai graduan pendidikan sampai ada 4 tahun grad x dpt jugak....tp mara kali ni dilihat tidak lebihkn jurusan masa amik di U...misalnya ekonomi ajar ekonomi...sebb sekarang macam2 dasar pelik yg dilaksanakan dri PBS..PISA..HOTS...semua tu perlu guru yg kreatif dan berfikir diluar buku teks kerana pelajar semakin pintar....tambah2 sekolah berprestasi tggi...sekadar berkongsi dri pengalaman di SBP terkemuka di MALAYSIA..

      Delete
    4. maybe yang mane d pilih oleh pihak mara nnt..di antar kursus penguruan terlebih dahulu before MRSM yg baru mula d operasi...siapa tahu kan...ada la strategik pihak mara lakukan..kita sama2 tgu n lihat...and buat masa skrg kita mendoakan kawan2 lain berjaya juga

      Delete
  102. dan yang paling utama, kena ada kabel besar2..baru senang nak dapat tempat..hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yes!! tu satu pernyataan paling tepat...sebb tu mara ni org pakai kabel besar mmg sng dapat...tp...kalau yg pakai kabel tu berkualiti x pe lah...tp kalau sebaliknya mmg hampeh lah...tp kebanyakkan pakai kabel ni mmg x de kualiti...sorry to say...

      Delete
    2. lumrah dah kalau pakai kabel tuu..hehe.

      Delete
    3. Tula org ckp klo nk dpt mara ni kabel kne ade..klu x sush..xthu la btol ke x tu

      Delete
  103. So kiranya spe yg ad kabel je la bole dpt ea? Huhu..sadis sungguh.. n btol ke yg dpt ni kalo ad pnglmn keje da lme je? Mohon pencerahan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. benda ni semua atas keputusan mara, rasanya tidak senmestinya, mereka pandang kualiti mungkin..jika dilihat mara tidak kisah jika orang tu ada dip. pendidikan atau tidak sebb mereka akan dihantar belajar lagipun jika dilihat dari ruang lingkup ilmu...mereka yang tidak ada dip. pendidikan lebih luas pengajiannya...misalnya PELAJAR jurusan Fizik dengan pendidikkan dengan jurusan fizik tulen tanpa pendidikan dimana jurusan fizik tulen dilihat "belajar lebih banyak" dari pelajar dengan pendidikan (true story based on my exp)

      Delete
  104. dan satu lagi rezeki dari allah..kalau ada kabel besar mana sekalipun, kalau allah kata tu bukan rezeki kita, x dapat jgk..:)

    ReplyDelete
  105. Ada sapr2 yg pnh jd guru ganti mrsm?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy pernh jd guru ganti kat mrsm.tp mcm sm je peluang ngn semua yg lain.pape pun doakan semua smoge dipermudahkan la.amin

      Delete
    2. Yke.. awk subjek pe?

      Delete
    3. saya pun pernah.... sronok mengajar. semoga keputusan nye nanti tak mengecewakan. lagi2 la subjek kami geo. terhad je

      Delete
  106. jom la buat group kat fb..senang nak discuss..hehe..add saya di fb ya..:)

    ReplyDelete
  107. Haha..sila tubuhkan group ni ye en hisyam mokhtar..

    ReplyDelete
  108. memang nk buat group..tapi mana nak tau orang sini nama ape..haha..nk add dalam group pn payah..hahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ala,senang2 en.Hisyam buat je dl grup tu,then letak link kt sni..nt anonymus2 ni(aku ler tu) akn bersegera join en.Hisyam..amacam?hehehe

      Delete
    2. Setuju.....saya letih jgk, time nak dpt mklumat jer, kna baca msej2 terdahulu....klau ada group sndri senang sikit... blh yea en. Hisyam

      Delete
    3. saya tak pandai buat group..hahaha..

      Delete
    4. Anyone sape yang blh??

      Delete
    5. Ramainya hisyam mokhtar kt fb, taktau nk add yg mna haha

      Delete
    6. setuju bila wujudkan sebuah medan untuk berdiskusi, sebb kesian owner blog ni, page dia jadi medan berdiskuli pula..hehehe

      Delete
    7. stuju2.... buat la group. haha senang nak berbincang. ingatkan hari ni akan kuar tapi tak de juga

      Delete
    8. Btol ke yg kua website tu guru mara?

      Delete
  109. Saya pun nk join
    Tgh tunggu result guru mara jgk ni

    ReplyDelete
  110. Hrp2... Kiter semua yg attend iv MAC di Penang Ni Akan dpt...
    Td call Cik sinar dia pun kata dlm masa terdekat....huhuhu
    X sabar rasernyer.....

    ReplyDelete
  111. member2 saya yang dapat pon ada yang pengalaman mengajar kejap jer. itupon di sekolah tadika. Sorg lagi xada pengalaman mengajar pon tp pointer hebatand bekas mrsm. So xtau la pe yang mara pandang sbnrnye. Yang pastinye dua2 dpt di sabah

    ReplyDelete
    Replies
    1. Member2 yg dapat tu mac bln 12 hari tu ke? *sorri mencelah.. Nk taw result da kuar ke..huhu

      Delete
  112. Actually xkesah dorang nak anta kat mana..asalkan dapat.. sy pernah jd guru ganti mrsm 3 bln.. tp 2 pon xmenjamin dpt x.. mungkin ikot rezeki masing-masing.. and saya percaya isu kabel masih lagi wujud.. itu realiti kehidupan.

    ReplyDelete
  113. https://www.facebook.com/pages/Guru-Pensyarah-MARA/188851387871585

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terjumpa kat FB...Admin tak tahu siapa.....:)

      Delete
  114. Assalamualaikum, semua tengah menanti ea. sama la kite. Hati ni betul2 nak tahu keputusannya. ni kali ke 2 da interview. Saya temuduga di Sarawak. Ada juga call2 pihak mara tapi jwpn sama. hahaaa masa terdekat. baru2 ni member ada bgtau, rakan ada kena pindah 17 hb yg lalu. jadi mereka nak menempatkan guru2 lama di sekolah baru dulu kot. maksudnye mereka nak clearkan perpindahan antara guru mara dulu baru ambil guru baru. kot2 la.. sapa2 yang ambik subjek bio, bi, sns, sejarah mudah la nak dpt sarawak pasni. sbbnye member sy yg pindah balik sjung tu dr mrsm di sarawak. tak kisah la dimana2 pun kan.yg ptg ikhlaskn diri nak mendidik. =) mcm thun lepas, ada 3 kali pengambilan. bulan 1 bulan 2 dan bulan 3. subjek geo mmg terhad. kalo la sy dapat mmg rezeki la tu. sama2 la kite berdoa ea kawan2.

    ReplyDelete
  115. Ade yg da cek blom?da kua kat website

    ReplyDelete
  116. Ppp ngan Ppsiswazah sama ke?xde rezki saya...kwn2 ade yd dpt x?tahniah..

    ReplyDelete
  117. Da bole buat semakan ke? Bkn ke temuduga kita name pegawai siswazah mara? Yg ni utk semakan pegawai pendidikan..ke same je?

    ReplyDelete
  118. y dkat mara tu k portalnye?

    ReplyDelete
  119. Mungkin sama...tp kl ade kwn2 kita yg dpt..mmg pegawai siswazah la tu..kl kwn2 ade dpt..tlg info ye..

    ReplyDelete
  120. xdapat pon..sedih pula..xde rezeki lg..btway sape y dapat? tahniah yer

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sy pon xdapat. Takpelah. Nanti kita cuba lg yea 😀

      Delete
  121. xdapat pun.. sedihnya.tunggu 3 bulan xdapat pulak

    ReplyDelete
  122. saya dapat....dapat kesedihan..huhuhu....betol ke semua ni...bkn PPPS ke....huhuh..sedih nya....

    ReplyDelete
  123. Comfirm ialah PPPS DG41. ( Pegawai Perkhidmatan Siswazah DG41) Saya pun xdapat . Mungkin kekosongan adalah terhad.

    ReplyDelete